Spring naar content

Nascholing voor huisartsen

Bij de LHV Academie kiest u uit meer dan 100 geaccrediteerde nascholingen. Voor huisartsen en voor uw team, met korting voor LHV-leden. 

Filters:

Aan welke regels moet u zich als huisarts houden bij het declareren? En hoe past u deze regels toe? Deze nascholing gaat in op het belang van juist declareren, de NZa-regels en materiële controles door zorgverzekeraars. Met behulp van diverse praktijkvoorbeelden lichten we toe hoe u als huisarts uw declareergedrag kunt verbeteren.

Doelgroep Aios, Apotheekhoudend huisarts, Doktersassistente, Hid(ha), Kaderhuisartsen, Physician Assistant, POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner, Verpleegkundig Specialist, Waarnemer
Accreditatie 2 punten
Kosten

Leden € 130,-

Aios € 70,-

Niet-leden € 240,-

U kunt bij de uitvoering van uw werk te maken krijgen met verbaal of fysiek geweld en de gevolgen ervan. In deze training leert u hoe u verschillende vormen van geweld herkent en hoe u daar effectief op reageert.

Doelgroep Aios, Doktersassistente, Hid(ha), POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner, Waarnemer

Nascholing op eigen locatie?

Veel van onze nascholingen kunnen op maat gemaakt worden voor uw praktijk.

In deze workshop staan alle medewerkers stil bij de vraag: hoe werken wij samen in onze huisartsenpraktijk? Van huisarts tot assistent. Alle medewerkers in een huisartsenpraktijk werken samen om patiënten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat doen ze in een zogenaamde informatieketen. Hierbij werkt de ene medewerker op basis van informatie die de vorige heeft aangeleverd. Het samenwerken gaat vaak goed, maar soms kan het effectiever. Onvolledige overdracht van informatie – zeker aan het begin van de keten – kost tijd, ergernis, geld en soms goodwill bij de patiënten. Deze workshop geeft alle deelnemers inzicht in elkaars werkzaamheden en belangen. Hoe grijpen de werkzaamheden van de diverse functies in elkaar? Wat is het effect van hun huidige aanpak? En hoe kan het effectiever? U bedenkt samen ideeën om de samenwerking te verbeteren. Met als resultaat: gezamenlijke afspraken voor de huisartsenpraktijk. Lees ook het artikel in De Dokter: Goede informatieoverdracht voorkomt dubbel werk

Doelgroep Aios, Apotheekhoudend huisarts, Apothekersassistente, Doktersassistente, Hid(ha), Kwaliteitscoördinator, Kwaliteitsmedewerker, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner, Waarnemer
Accreditatie 3 punten

Deze workshop geeft het team een verdieping na de workshop Samenwerken in de huisartsenpraktijk (1). Het is ook mogelijk deze workshop apart aan te vragen. De trainer neemt altijd vooraf contact op met een van de huisartsen om te bespreken welke leerwensen er zijn en wat de situatie in het team is. In overleg wordt bepaald welke van de twee workshops het beste past. De samenwerking in een praktijk verloopt beter als de medewerkers inzicht hebben in elkaars kwaliteiten en valkuilen en in elkaars communicatiestijl. Enerzijds geeft dit inzicht begrip, anderzijds kunnen de teamleden de kwaliteiten en stijlen van iedere medewerker beter benutten. Betere samenwerking leidt tot tevreden patiënten en bespaart alle betrokkenen tijd.

Doelgroep Aios, Apotheekhoudend huisarts, Apothekersassistente, Doktersassistente, Hid(ha), POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner, Waarnemer

Deze workshop is een vervolg en verdieping op de workshop Samenwerken (2). Het team bouwt voort op de resultaten van de vorige workshop! Om effectief te kunnen samenwerken, is het van belang dat medewerkers elkaar indien nodig feedback durven en kunnen geven en dat de zij feedback van elkaar weten te ontvangen: over de uitvoering van de taken, over samenwerking én over gedrag, dat een ander bijvoorbeeld minder prettig vindt. Het gaat daarbij nadrukkelijk ook over het geven van complimenten, wat in de drukte van alledag wel eens vergeten wordt. Feedback is een belangrijk middel om de samenwerking steeds weer ‘bij te stellen’ en ruis te voorkomen.

Doelgroep Aios, Apotheekhoudend huisarts, Apothekersassistente, Doktersassistente, Hid(ha), POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner, Waarnemer

Een patiënt is ontevreden over u en dient een klacht in bij de klachtenfunctionaris. Wat nu? Hoe gaat u hiermee om? Hoe ziet de procedure eruit als er een klacht is ingediend? Wanneer wordt een klacht een geschil? Van wie kunt u hulp verwachten? We doorlopen de procedure aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Doelgroep Aios, Doktersassistente, Hid(ha), Praktijkhouder, Praktijkmanager, Waarnemer
Accreditatie 3 punten
Kosten

Leden € 150,-

Aios € 75,-

Niet-leden € 300,-

De nascholing Patiëntbejegening is een vervolg op de nascholing Geen agressie in mijn praktijk. Het is ook mogelijk deze nascholing apart aan te vragen. De trainer neemt altijd vooraf contact op met één van de huisartsen om te bespreken welke leerwensen er zijn. Na een beknopte review van de basiscursus volgen thema’s als gastvrijheid, management van verwachtingen en zelfkennis. Voldoen aan verwachtingen van patiënten en toch bij jezelf blijven is een uitdaging. Het is mogelijk om misverstanden, escalaties en conflicten vroegtijdig om te buigen en om patronen in interacties te beïnvloeden.

Doelgroep Aios, Doktersassistente, Hid(ha), POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner, Waarnemer
Accreditatie 5 punten

Een intensieve, confronterende en inspirerende nascholing in het verdiepen van de onderlinge samenwerking, met name door het op een constructieve wijze kunnen geven en kunnen ontvangen van feedback.

Doelgroep Aios, Doktersassistente, Hid(ha), POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner, Waarnemer

Er gaat in 2023 veel gebeuren in de huisartsenpraktijk. Wat gaat het IZa getekend of niet betekenen voor uw dagelijkse praktijk? Denk aan Meer Tijd voor de Patiënt, de ANW, Administratieve lasten, contractering  zorgverzekeraar, bekostiging(sonderzoek),. Te veel om op te noemen.  Terugkijken is mogelijk via:  https://medischescholing.nl/ticket/DHM1YDJU/subscribe

Doelgroep Aios, Hid(ha), Praktijkhouder, Praktijkmanager, Waarnemer

Online inzage is mogelijk voor alle patiënten in Nederland. Het kan zorgen voor meer gelijkwaardigheid tussen u en uw patiënten. U heeft allebei dezelfde informatie en kan daarover met elkaar het gesprek aangaan. Dat draagt bij aan het samen nemen van beslissingen. De patiënt heeft meer regie over de eigen gezondheid en zelfzorg wordt gestimuleerd. Daarnaast is het voor de patiënt prettig om na een consult nog eens te kunnen nalezen wat er precies is besproken en afgesproken.  

Doelgroep Aankomend praktijkhouder, Aios, Apotheekhoudend huisarts, Hid(ha), Praktijkhouder, Praktijkmanager, Waarnemer