
Succesvol positioneren van de huisartsenpraktijk
Een sterke en herkenbare huisartsenpraktijk met een duidelijk visie en werkwijze helpt iedereen die in de praktijk werkt. Maar nog belangrijker: een heldere visie zorgt vaak voor een succesvolle samenwerking met onder andere zorginstellingen, apothekers en eerstelijns zorgverleners. In deze nascholing formuleer je je visie, vertaal je deze naar kernboodschappen en ontdek je hoe je een herkenbare en zichtbare positie kunt innemen in de regio.
Leerdoel
Na afloop van deze nascholing:
- heb je inzicht in de kernkwaliteiten en toegevoegde waarde van je huisartsenpraktijk;
- begrijp je het belang van positionering en consistente communicatie;
- kun je een heldere en onderscheidende positionering bepalen;
- weet je hoe je jouw doelgroep(en) kunt vertalen naar een ijkpersoon, waarbij je zicht hebt op de wensen en behoeften van je doelgroep;
- kun je een effectieve kernboodschap formuleren en onderbouwen;
- kun je kort en krachtig de essentie van je praktijk uitdragen;
- heb je handvatten voor een communicatiestrategie;
- heb je de basis gelegd voor een middelenplan en actielijst voor gerichte communicatie.
Inhoud
Je gaat aan de slag met het vertalen van jouw zorgvisie naar kernwaarden en het formuleren van een krachtige kernboodschap richting de diverse doelgroepen. We gaan na wat voor jou als huisarts van belang is, wat van belang is voor de verschillende doelgroepen in de zorgketen en stemmen hier de communicatie op af. We gaan praktisch aan de slag met het creëren van een consistente communicatiestijl en het kiezen van de juiste communicatiemiddelen. Door middel van praktijkgerichte oefeningen en het delen van ervaringen, werk je aan een strategie die direct toepasbaar is in je dagelijkse werk.
Deze nascholing is bedoeld voor praktijkhouders, huisartsen en praktijkmanagers die hun praktijk sterker willen positioneren en hun communicatie effectiever willen inzetten. Ook interessant om dit met een team van collega’s binnen de praktijk te volgen en voor huisartsen die een praktijk overnemen of een praktijk willen starten.
Praktische informatie
-
Voor wie
Huisarts in loondienst, Praktijkhouder, Waarnemer
-
Kosten
Leden € 275,-
Aios € 125,-
Niet-leden € 375,-
Programma
- De essentie van de huisartsenpraktijk bepalen en toegevoegde waarde bepalen: analyse van de huidige en gewenste situatie van je huisartsenpraktijk.
- Doelgroep vertalen naar ijkpersoon: identificeren van behoeften en vraagstukken van je doelgroep.
- Kernboodschap bepalen: opstellen van een communicatieparaplu met sub-boodschappen.
- Ontwikkelen van een herkenbare profilering en het onderscheidend vermogen formuleren.
- Communicatiemiddelen en actielijst: opstellen van een praktisch middelenplan en actielijst.
Aanmelden
Deze nascholing wordt op de volgende data/locaties gehouden. Geef aan waarvoor je je wilt aanmelden.
Do 11 september 2025
16:00 - 20:00
Docenten
Astrid Warntjes
Astrid Warntjes heeft ruim 20 jaar ervaring in het communicatievak. Helpt organisaties met het concreet verwoorden van het ‘waarom’ van de onderneming en vertaalt dit door naar een passende communicatie-strategie. Astrid is resultaatgericht en praktisch. Vanuit een liefde voor teksten en met een natuurlijke nieuwsgierigheid weet ze snel de kern van de zaak op tafel te krijgen.

Willem-Jan Kuiper
Willem-Jan Kuiper heeft 20 jaar gewerkt als communicatiemanager. Als merkbewaker deed hij ervaring op bij verschillende organisaties binnen opleidingen en trainingen, automotive en de gezondheidszorg. Willem-Jan begeleidt organisaties bij grote communicatievraagstukken. Met een pragmatische inslag weet hij snel tot effectieve resultaten te komen. Daarnaast ontwikkelt en geeft hij trainingen op het gebied van communicatievaardigheden.

Bijzonderheden
Algemene voorwaarden LHV Academie
Op alle nascholingen van de LHV Academie zijn de Algemene voorwaarden van toepassing.
Contact
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de c.van.rooijen@lhv.nl of bel 085 - 048 00 81 /
06 - 86 86 76 44.