Omgaan met de media (op aanvraag)
Journalisten weten steeds beter huisartsen te vinden wanneer er zich een calamiteit voordoet of als er een actualiteit omtrent huisartsen speelt. Hoe houd je de regie in handen over het verhaal dat je te vertellen hebt? En hoe ga je adequaat om met kritische vragen en weerstand? Tijdens deze nascholing ontvangt je de do’s en don’ts om de (social) media goed te woord te staan.
Waardering
"Alles was nuttig; de samenhang, hands on en verdieping vloeien naadloos in elkaar over."
Jouw collega's geven deze cursus gemiddeld een
9.8
Leerdoel
- Kennis van het medialandschap
- Kennis van de verschillen in werkwijze van journalisten; in het bijzonder het verschil tussen schrijvende journalisten en radio/tv-journalisten
- Inzicht in de opbouw van een goed verhaal
- Ervaring in het kritisch bevraagd worden door een journalist en het houden van regie
Inhoud
Van tevoren kan je als deelnemer via een intake aangeven met welk actueel thema je wil oefenen, zodat de training aansluit op jouw huidige praktijk. Tijdens de workshop word je geïnterviewd en evalueer je samen met de trainer. Dit gaat op drie niveaus:
1. Mediatechnisch: welke regels gelden er voor de omgang met de media en hoe zet je deze het meest effectief in?
2. Inhoudelijk: Hoe breng je jouw verhaal helder en krachtig over?
3. Persoonlijk: waar ligt jouw kracht en welke valkuilen horen daarbij wanneer er druk ontstaat?
De ervaring leert dat het geleerde niet alleen van pas komt in contact met de media, maar ook in andere situaties waarin je met weerstand en een kritische houding te maken krijgt.
Praktische informatie
-
Voor wie
Huisarts-bestuurder, Toekomstig huisarts-bestuurder
-
Accreditatie
3 punten
Programma
De workshop begint met een korte uitleg over de werking van en interactie met media en de manier waarop informatie tussen mensen wordt overgedragen. Hierna volgt een interactie deel.
Het programma ziet er als volgt uit:
- Het medialandschap
- Hoe werken journalisten?
- Het verschil tussen kennis overdragen en een verhaal vertellen
- De omgang met (kritische) schrijvende journalisten + oefening
- De omgang met (kritische) audiovisuele journalisten + oefening
- Evalueren van de interviews en lessen trekken
Trainers
Silvie de Peijper
Silvie de Peijper heeft ruim tien jaar ervaring als tv-journalist bij het onderzoeksjournalistiek programma Zembla en de actualiteitenrubriek Netwerk. Vanaf 2006 trad zij op als eerste woordvoerder en coördinator van communicatie-afdelingen bij achtereenvolgens Het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk, de Nederlandse Zorgautoriteit en de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd. Zij is gewend zich te bewegen op het snijvlak van politiek, bestuur, media, zorg en maatschappij. Silvie wordt regelmatig ingehuurd voor strategisch communicatieadvies en crisiscommunicatie, waaronder interim-woordvoering. Zij werkt daarnaast samen met Eva Kuit van Mediavrouw, voor en met wie zij media- en presentatietrainingen verzorgt voor bestuurders, directieleden, topambtenaren, woordvoerders en politici. Vanaf 2014 volgde zij diverse opleidingen op het gebied van coaching en persoonlijke ontwikkeling. Zij begeleidt regelmatig mensen op het gebied van persoonlijk leiderschap.
Bijzonderheden
Alleen op aanvraag
Deze cursus is geen onderdeel van het vaste programma en wordt uitsluitend op aanvraag gegeven op een door jou gewenste locatie. Je bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit maximaal 6 personen. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld. Mocht het minimum aantal deelnemers niet kunnen worden bereikt, neem dan contact met ons op zodat wij met je kunnen kijken naar een mogelijke oplossing.
Algemene voorwaarden LHV Academie
Op alle nascholingen van de LHV Academie zijn de Algemene voorwaarden LHV Academie van toepassing.
Contact
Voor meer informatie kun je per e-mail contact opnemen met de LHV Academie via academie@lhv.nl of bel 085-0480048 / 06-86892006.