
Optimale digitale bereikbaarheid
Het is belangrijk dat je als huisartsenpraktijk goed bereikbaar bent voor patiënten. Maar hoe zorg je dat je goed bereikbaar bent met de toenemende zorgvraag, vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt? Wat zijn de nieuwste technieken en hoe zet je ze in zodat je efficiënt en veilig kunt communiceren met patiënten, medewerkers en collega's? In deze nascholing ga je hiermee én met de nieuwste tools aan de slag.
Leerdoel
- Inzicht in de nieuwe technische mogelijkheden voor communicatie, samenwerking en trends zoals AI;
- Tips voor een zo optimaal mogelijke inzet van de techniek in jouw praktijk;
- De voordelen én valkuilen van de nieuwe communicatiemiddelen;
- Processen in de huisartsenpraktijk effectief inrichten rond bereikbaarheid.
Inhoud
Het aanbod nieuwe communicatieoplossingen voor een goede bereikbaarheid groeit enorm snel. Er is steeds meer mogelijk: AI-technieken, transcriptie, triage, terugbelsystemen, consultvoorbereiding, softphone applicaties en koppeling van telefonie met HIS-systemen. Maar waar doe je goed aan en wat past bij jouw praktijk en patiënten? Deze nascholing is erop gericht je bewust te maken van de nieuwe mogelijkheden en laat je er kennis mee maken. We gaan aan de slag met:
- Bewust worden dat goede bereikbaarheid verder gaat dan het aanschaffen van een geschikte telefonieoplossing;
- Optimaliseren en verbeteren van de algehele bereikbaarheid door aanpassingen in de praktijkvoering;
- Vergroten van kennis van nieuwste communicatiemiddelen als AI-herhaalrecepten, slimme S-regel, HIS-integratie, transcriptie, terugbelsystemen en nog meer;
- Tips en trucs voor verbeteren van telefonische bereikbaarheid en inzet nieuwe communicatiemiddelen.
Praktische informatie
-
Voor wie
Doktersassistent, Huisarts in loondienst, Praktijkhouder, Praktijkmanager, Praktijkondersteuner
-
Accreditatie
3 punten
-
Kosten
Leden € 299,-
Aios € 145,-
Niet-leden € 499,-
Programma
Participeren
De nascholing bestaat uit meerdere interactieve gedeelten, met o.a. live transcriptie en SOEP-verslag.
Kennis verwerven
De twee docenten hebben beiden veel ervaring in telefonische bereikbaarheid en communicatietechnologie voor huisartsenpraktijken. De één vanuit de techniek en de ander vanuit praktijkvoering. Je ontvangt veel praktische informatie, tips en trucs die na de nascholing in jouw praktijk toepasbaar zijn.
Ontdekken
We nemen je mee op een ontdekkingsreis. Met de komst van AI is er zoveel meer mogelijk op het gebied van bereikbaarheid en ondersteuning dan vaak bekend is. Aan de hand van praktijksituaties brengen we kennis over. Door het interactieve gedeelte ervaar je ook zelf wat de nieuwste technieken zijn.
Aanmelden
Deze cursus wordt op de volgende data/locaties gehouden. Geef aan waarvoor je je wilt aanmelden.
Wo 14 mei 2025
16:00 - 20:00
Trainers
Marja Lambregts
Marja Lambregts werkt sinds 2002 in de eerstelijnsgezondheidszorg, met name in de huisartsenzorg. Bij de Stichting Georganiseerde eerstelijnszorg Zoetermeer (SGZ) heeft zij 14 jaar gewerkt als bestuurssecretaris van de huisartsenvereniging. Vanuit deze functie heeft zij gewerkt aan het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid van huisartsenpraktijken en apotheken. Sinds 2015 werkt Marja als zelfstandige en helpt zij huisartsen en huisartsenteams om van hun praktijk een goed geoliede machine te maken, verbetertrajecten te starten en om mensen plezier te laten hebben in hun werk. Het verbeteren van de (telefonische) bereikbaarheid is één van haar speerpunten. Bereikbaarheid is meer dan alleen een goede telefonieoplossing, het is de graadmeter voor de vitaliteit van de praktijkorganisatie. Haar kracht is mensen enthousiasmeren en meekrijgen in veranderingstrajecten.

Robin de Bruijn
Robin de Bruijn, Projectleider bij Advitronics, is zijn hele carrière al werkzaam in de zorgcommunicatie. Van ziekenhuizen, verpleeghuizen tot psychiatrie en gehandicaptenzorg. Robin is bekend met uiteenlopende zorgcommunicatietechnieken binnen veel verschillende zorgdisciplines. In zijn 6 jaar bij Advitronics vindt Robin het ontzorgen van de praktijk het allerleukste. Dat begint vaak al bij het eerste gesprek waarbij hij soms bijna de ‘last’ van de schouders ziet vallen bij zijn gesprekspartners. Voor Robin is in de aflopen jaren wel gebleken dat geen praktijk hetzelfde is, voor hem is elke oplossing een maatwerkoplossing.

Bijzonderheden
Algemene voorwaarden LHV Academie
Op alle nascholingen van de LHV Academie zijn de Algemene voorwaarden LHV Academie van toepassing.
Contact
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de d.uittenbogaard@lhv.nl of bel 085-0480031 of 06-41391579.