Spring naar content

Gesprekstechnieken bij beeldbellen

(op aanvraag)

Ditgitale patiëntenzorg is in toenemende mate belangrijk in de huisartsenpraktijk. Veel praktijken onderzoeken de mogelijkheden van het beeldbellen met patiënten of zijn hier al mee gestart. Voor diverse patiënten (en praktijken) een uitkomst, voor veel zorgverleners toch ook even wennen omdat er aanvankelijk veel vragen zijn. 

Door in de training te oefenen met een patiënt-acteur raak je vertrouwd(er) in het beeldbellen, ervaar je met welke gesprekstechnieken de kwaliteit van het contact vergelijkbaar is met die in de spreekkamer en kom je erachter voor welke doelgroep en op welke wijze het beeldbellen voor jouw praktijk van toegevoegde waarde is. 

Leerdoel

  • Je kent de randvoorwaarden voor een succesvol beeldbelconsult met een patiënt.
  • Je raakt meer vertrouwd met het voeren van een beeldbelconsult en ziet hoe collega’s dit aanpakken.
  • Je kunt patiënten digitaal op het gemak stellen en zorgen voor een prettig contact.
  • Je kunt gesprekstechnieken toe passen die helpen om je consult prettig, effectief en efficiënt te maken. Dit is afhankelijk van de ingebrachte casuïstiek.

 

Inhoud

Deze digitale nascholing (Zoom) biedt je de mogelijkheid om met de trainer en patiënt-acteur in een kleine groep geïnteresseerden te experimenteren met casuïstiek uit de eigen praktijk. We staan stil bij de succeservaringen, voordelen en randvoorwaarden van het beeldbellen. En gaan vervolgens uitgebreid en op praktische manier in op de vragen en zorgen die er binnen de groep spelen. Hierbij kun je denken aan: hoe stel ik een patiënt op diens gemak in de digitale spreekkamer en welke mogelijkheden biedt deze vorm voor bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek? Hoe zorg ik ervoor dat de kwaliteit van het contact vergelijkbaar is met een spreekkamer consult of in elke geval telefonisch contact overtreft? Welke patiëntgroep(en) zijn gemakkelijk om mee te beginnen? 

Voorafgaand aan de nascholing ontvangen wij graag een casus van jou waaruit jouw leerwens blijkt. Ook sturen wij je een voorbereidend document(je) voor een interactieve sessie in Zoom, omdat dit niet voor iedereen een veel gebruikt platform is en we zo goed mogelijk gebruik willen maken van de tijd in de sessie. 

Relevantie links

Voor het overzicht van beeldbelapplicaties met functionaliteiten en praktische handvatten, zie Advies over inzet beeldbellen en videoconsulten.

Lees ook het artikel in de Dokter van juli 2020 over gesprekstechnieken bij beeldbellen Beeldbellen wordt een blijvertje.

Veelgestelde vragen over beeldbellen en videoconsult Beeldbellen en videoconsult - LHV.

Praktische informatie

  • Voor wie

    Aios, Doktersassistente, Hid(ha), POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkondersteuner, Waarnemer

  • Accreditatie

    2 punten

Programma

Het programma duurt 1,45 uur en biedt plaats aan max. 7 personen per groep.

  • Kennismaking en overzicht casussen
  • Aandacht voor de randvoorwaarden
  • Behandelen van casussen waarbij te denken valt aan:
    - Het leggen van prettig digitaal contact en creeren van een vertrouwde setting met de patiënt.
    - Het komen tot een goede anamnese
    - Het omgaan met een emotionele patiënt en reageren op zorgen
    - Een patiënt benaderen bij een vermoeden van zorgmijden
    - Het oplossen van situaties die gaandeweg ontstaan
  • Samenvatting en evaluatie

Trainers

Bijzonderheden

Deze nascholing wordt online gegeven. Je bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit maximaal 7 personen. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld.

Algemene voorwaarden LHV Academie 

Op alle nascholingen van de LHV Academie zijn de Algemene voorwaarden LHV Academie van toepassing.

Contact

Voor meer informatie kun je per e-mail contact opnemen met de LHV Academie of bel 085-0480031/ 06-41391579.