Gesprekstechnieken bij beeldbellen
(op aanvraag)
Ditgitale patiëntenzorg is in toenemende mate belangrijk in de huisartsenpraktijk. Veel praktijken onderzoeken de mogelijkheden van het beeldbellen met patiënten of zijn hier al mee gestart. Voor diverse patiënten (en praktijken) een uitkomst, voor veel zorgverleners toch ook even wennen omdat er aanvankelijk veel vragen zijn.
Door in de training te oefenen met een patiënt-acteur raak je vertrouwd(er) in het beeldbellen, ervaar je met welke gesprekstechnieken de kwaliteit van het contact vergelijkbaar is met die in de spreekkamer en kom je erachter voor welke doelgroep en op welke wijze het beeldbellen voor jouw praktijk van toegevoegde waarde is.
Leerdoel
- Je kent de randvoorwaarden voor een succesvol beeldbelconsult met een patiënt.
- Je raakt meer vertrouwd met het voeren van een beeldbelconsult en ziet hoe collega’s dit aanpakken.
- Je kunt patiënten digitaal op het gemak stellen en zorgen voor een prettig contact.
- Je kunt gesprekstechnieken toe passen die helpen om je consult prettig, effectief en efficiënt te maken. Dit is afhankelijk van de ingebrachte casuïstiek.
Inhoud
Deze digitale nascholing (Zoom) biedt je de mogelijkheid om met de trainer en patiënt-acteur in een kleine groep geïnteresseerden te experimenteren met casuïstiek uit de eigen praktijk. We staan stil bij de succeservaringen, voordelen en randvoorwaarden van het beeldbellen. En gaan vervolgens uitgebreid en op praktische manier in op de vragen en zorgen die er binnen de groep spelen. Hierbij kun je denken aan: hoe stel ik een patiënt op diens gemak in de digitale spreekkamer en welke mogelijkheden biedt deze vorm voor bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek? Hoe zorg ik ervoor dat de kwaliteit van het contact vergelijkbaar is met een spreekkamer consult of in elke geval telefonisch contact overtreft? Welke patiëntgroep(en) zijn gemakkelijk om mee te beginnen?
Voorafgaand aan de nascholing ontvangen wij graag een casus van jou waaruit jouw leerwens blijkt. Ook sturen wij je een voorbereidend document(je) voor een interactieve sessie in Zoom, omdat dit niet voor iedereen een veel gebruikt platform is en we zo goed mogelijk gebruik willen maken van de tijd in de sessie.
Relevantie links
Voor het overzicht van beeldbelapplicaties met functionaliteiten en praktische handvatten, zie Advies over inzet beeldbellen en videoconsulten.
Lees ook het artikel in de Dokter van juli 2020 over gesprekstechnieken bij beeldbellen Beeldbellen wordt een blijvertje.
Veelgestelde vragen over beeldbellen en videoconsult Beeldbellen en videoconsult - LHV.
Praktische informatie
-
Voor wie
Aios, Doktersassistente, Hid(ha), POH-GGZ, Praktijkhouder, Praktijkondersteuner, Waarnemer
-
Accreditatie
2 punten
Programma
Het programma duurt 1,45 uur en biedt plaats aan max. 7 personen per groep.
- Kennismaking en overzicht casussen
- Aandacht voor de randvoorwaarden
- Behandelen van casussen waarbij te denken valt aan:
- Het leggen van prettig digitaal contact en creeren van een vertrouwde setting met de patiënt.
- Het komen tot een goede anamnese
- Het omgaan met een emotionele patiënt en reageren op zorgen
- Een patiënt benaderen bij een vermoeden van zorgmijden
- Het oplossen van situaties die gaandeweg ontstaan - Samenvatting en evaluatie
Trainers
Anna Stutje
Anna Stutje is trainer en coach. Ze studeerde sociale wetenschappen en werkte jarenlang als adviseur, voordat ze in 2016 begon met het geven van trainingen op het gebied van communicatie. Ze trainde onder andere verpleegkundigen en artsen in het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis en aan de Hogeschool van Amsterdam. Sinds 2018 bouwt ze aan haar expertise op het gebied van online communicatie via beeldbellen. Ze gelooft als geen ander dat het in de huidige tijd cruciaal is om zorgprofessionals te leren hoe ze ‘op afstand dichtbij’ kunnen zijn.
Floor Rolf
Floor Rolf is trainingsacteur. Ze fungeert als levend oefenmateriaal om lastige situaties te oefenen. Ze studeerde in 2012 af aan de Toneelschool Arnhem (Artez) en sloot zich aan bij theatergroep Playback, waar ze sindsdien in educatieve voorstellingen speelt en trainingen verzorgt aan ouders en docenten in communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken. Ook geeft ze trainingen rondom assertiviteit en agressie op de werkvloer.
Hannah Zwaving
Hannah Zwaving studeerde in 2011 af aan de toneelschool Arnhem. Sinds 2015 werkt ze bij toneelgroep Playback als trainingsactrice en gespreksleider. Ze speelt educatieve voorstellingen en verzorgt trainingen waarin ze mensen uitdaagt te zoeken welk gedrag het beste werkt in moeilijke situaties. Als patiënt-actrice is ze dienstbaar in de zoektocht naar wat jouw gedrag in een digitaal consult te weeg kan brengen.
Marijn Damsma
Marijn Damsma is psycholoog-trainer en begeleidt verschillende doelgroepen professionals met gesprekstechnieken in lastige situaties met medewerkers en cliënten, waaronder huisartsen.
Mascha Lemmers
Mascha Lemmers is adviseur-trainer. Sinds twee jaar is zij aangesloten bij Yep Trainingen als trainer communicatieve vaardigheden aan young professionals. Zij rondde onlangs de post HBO vakopleiding train de trainer af bij Karin de Galan School voor Training. Daarnaast behaalde ze een Bachelor of Science in Bewegingswetenschappen en een Master of Arts in Bestuur- en Organisatiewetenschappen. Als adviseur is zij daarnaast verbonden aan de ROHA, de regionale ondersteuningsorganisatie voor huisartsen in Amsterdam, waar zij zich bezig houdt met de organisatie van persoonsgerichte ouderenzorg en zorg op afstand.
Bijzonderheden
Deze nascholing wordt online gegeven. Je bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit maximaal 7 personen. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld.
Algemene voorwaarden LHV Academie
Op alle nascholingen van de LHV Academie zijn de Algemene voorwaarden LHV Academie van toepassing.
Contact
Voor meer informatie kun je per e-mail contact opnemen met de LHV Academie of bel 085-0480031/ 06-41391579.