Echt contact met de achterban
Elke vereniging heeft betrokken leden nodig om goed te kunnen werken. Dat geldt ook voor bestuurders van een LHV-afdeling of Wagro. Die betrokkenheid is er niet zomaar, dat vergt een continue inspanning van jou en van de leden zelf. Hoe zorgen we ervoor dat leden kiezen om hun tijd in onze vereniging te steken, tussen al die andere dingen die ze te doen hebben?.
De kwaliteit / relevantie van de laatste boodschap bepaalt mede het succes van de volgende. Het is nodig een voorkeurspositie te verwerven, zodat het lid de moeite wil nemen jouw berichten te lezen. Alle LHV-communicatie beïnvloedt elkaar in positieve en negatieve zin. Door hiervan bewust te zijn kunnen we de contactmomenten met de leden positief beïnvloeden zodat we meer effect scoren.
Met een ‘communicatiebril’ kijken naar de omgeving als je contact legt met de achterban door vragen te stellen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe helpt om de juiste boodschap te formuleren. Deze cursus biedt bestuurders handvatten om hun boodschappen te prioriteren en zo nodig te herformuleren om ten slotte het juiste middel te kiezen als drager van de boodschap.
Leerdoel
Cursist kent / is zich bewust van
- Haar / zijn eigen achterban: weet wat er speelt en kan daar op inhaken met relevante boodschappen
- Juiste tone of voice
- Belang van relevant zijn en de gevolgen / effecten
- Voor- en nadelen verschillende middelen
- Keuzes die bepalend zijn voor effectieve communicatie
- Kan een opzet maken voor een het contactleggen met de achterban over thema’s
Inhoud
Deze cursus sluit aan op jouw situatie, bevat theorie om de juiste keuzes te maken en praktische handvatten om die keuzes om te zetten naar effectieve boodschappen verpakt in de juiste middelen. Je gaat naar huis met een concreet actieplan.
De cursus begint met een analyse van jouw achterban en de uitdaging bij het contactleggen met de achterban. Je krijgt tools aangeboden om de juiste vragen te leren stellen om relevant te communiceren. Je kunt afwegingen maken die het succes van het contact met de leden grotendeels bepalen. Naast deze kennis krijg je ook praktische tips om een boodschap over te brengen in passende communicatiemiddelen (hoe).
Deze scholing is primair ontwikkeld voor huisarts-bestuurders maar biedt ook interessante vaardigheden voor alle huisartsen. Dus schroom niet om je in te schrijven of een incompany training aan te vragen.
Praktische informatie
-
Voor wie
Hid(ha), Praktijkhouder, Toekomstig huisarts-bestuurder, Waarnemer
-
Accreditatie
3 punten
-
Kosten
Leden € 299,-
Niet-leden € 550,-
Programma
Voorstellen
Korte voorstelronde aan de hand van persoonlijke waarden.
Inventarisatie en analyse huidige situatie
Hoe wordt de communicatie nu ingestoken; wat werkt en wat werkt niet om vorm te geven aan toekomstgerichte huisartsenzorg?
Inleiding in communicatietheorie en hoe draagvlak te creëren
Aansprekende en concrete voorstellen bedenken van het verbinden van de achterban.
Opstellen communicatieparaplu met doelgroep/middelen matrix
Welke thema’s kiezen we als kring en voor wie zijn ze geschikt?
Nieuwe communicatiemiddelen en invalshoeken bedenken
Oefening: aan de hand van de thema’s uit de communicatieparaplu nieuwe wegen en vormen van communicatie bedenken om van de aangesloten leden te enthousiasmeren.
SMART-actie communicatieplanning
Contouren plan waarmee in de praktijk gewerkt kan worden.
Trainers
Astrid Warntjes
Astrid Warntjes heeft ruim 20 jaar ervaring in het communicatievak. Helpt organisaties met het concreet verwoorden van het ‘waarom’ van de onderneming en vertaalt dit door naar een passende communicatie-strategie. Astrid is resultaatgericht en praktisch. Vanuit een liefde voor teksten en met een natuurlijke nieuwsgierigheid weet ze snel de kern van de zaak op tafel te krijgen.
Willem-Jan Kuiper
Willem-Jan Kuiper heeft 20 jaar gewerkt als communicatiemanager. Als merkbewaker deed hij ervaring op bij verschillende organisaties binnen opleidingen en trainingen, automotive en de gezondheidszorg. Willem-Jan begeleidt organisaties bij grote communicatievraagstukken. Met een pragmatische inslag weet hij snel tot effectieve resultaten te komen. Daarnaast ontwikkelt en geeft hij trainingen op het gebied van communicatievaardigheden.
Bijzonderheden
Deze cursus kan op aanvraag online worden gegeven of fysiek op een gewenste locatie. Je bepaalt zelf de samenstelling van de groep bestaande uit minimaal 6 en maximaal 12 personen. In overleg met de LHV Academie kan een datum worden vastgesteld. Mocht het minimum aantal deelnemers niet kunnen worden bereikt, neem dan contact met ons op zodat we kunnen kijken naar een mogelijke oplossing.
Algemene voorwaarden LHV Academie
Op alle nascholingen van de LHV Academie zijn de Algemene voorwaarden LHV Academie van toepassing.
Contact
Voor meer informatie kun je per e-mail contact opnemen met de LHV Academie via academie@lhv.nl of bel 085-0480048 / 06-86892006.